fredag den 7. december 2012

De klarede ikke livet...

Du mille det er hårde tider

I et tidligere indlæg skrev jeg lidt om de meget unge killinger, der kommer på internatet, som har svært ved at overleve uden deres mor.
Igen igår måtte tre killinger bukke under, de kunne ikke klare tilværelsen uden deres mor. De tre her, havde jeg ellers regnet med, at de ville klare den. Da de hele tiden har set sunde ud (altså uden øjenbetændelse og forkølet), de spiste og var utrolig kælne, til tider endda frække. Især en (den sort/hvide) forsøgte altid at narre mig, ved at ligge og ligne en der sover, og straks jeg åbnede døren, forsøgte den at smutte ud i den store verden.

Det var en frivillig pige, der fandt killingerne døde. Stakkels pige... hun fortalte mig, at det var nu 15 killinger ud af 20 gennem de sidste små 2 måneder. Kan det virkelig være rigtigt, at man ikke kan gøre mere for dem...?
Jeg har spurgt en god kollega i Danmark, der også er dyrlæge. Hun skrev, at det desværre var meget svært med så unge killinger, da deres immunsystem ofte er svækket og det vil ofte være mere humant at aflive dem, hvis de allerede har en virus.

Åh... det er hårdt at stå på sidelinjen og se til... og tænk så på dem der arbejder der hver dag i flere år... de ER helte i mine øjne!

Og så er der lige det med katte karantæne... det findes ikke på internatet... Det er ikke af ond mening, at forholdene er som de er, det er mangle på penge. På grund af den økonomiske krise bugner internatet med efterladte dyr. De kan slet ikke følge med.
Dyrlægen hos kattene, har en "klinik", der er mindre end vores gæstetoilet. Hun har et lille skrivebord, en stol og en reol - og et lille bitte operationsbord, hvor massevis af dyr bliver opereret på -  Hatten af for Sisi!

Update på gadekattene
Det er også Sisi, der sørger for alle "mine" gadekatte bliver neutraliseret. Den første uge, er det lykkes mig at fange hele fem katte, de to seneste skal jeg lige straks tilbage og hente på internatet. Så de kan sove rusen ud hjemme hos mig og så kører jeg dem "hjem" sent i aften eller imorgen tidlig, det afhænger af, hvor friske de bliver. Der er nemlig hundeejere i deres område, der morer sig med at lade deres hunde jagte kattene, så jeg vil være helt sikker på, at kattene er 100 % friske, når jeg sætter dem retur.
Nu får de fred for mig en uges tid, da jeg skal til Dk, men så er jeg også retur med nye kræfter ;-)


Kattenes helt egne vagter,
der kommer ingen uset ind af lågen.



2 kommentarer:

  1. Hej Heidi. Puha det må være en hård tid og håber at du også får noget godt ud af det. Det ville være dejligt hvis verden var lavet for dyr men sådanne er det desværre ikke, så det godt der findes mennesker som dig. Glæder mig til du kommer tilbage og starter hold op igen. Kærlig hilsen Hanne og Hermann

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne & Hermann

      Tak for de pæne ord :-) Jeg synes helt sikkert, at jeg også får noget godt ud af arbejdet på internatet. Jeg føler, at jeg gør en lille bitte smule forskel for dyrene, hver gang jer er derude.
      Ikke mindst mit lille projekt med at få gadekattene indfanget og neutraliseret - de var formentligt blevet forgiftet, hvis jeg ikke havde kastet mig over dem.
      Jeg glæder mig også til at komme hjem og undervise igen - men det er nu også det eneste jeg savner pt, vejret her er jo ikke til at klage over ;-)
      Kh Heidi

      Slet