tirsdag den 18. december 2012

Glædelig jul.... til 2- og 4-benede!


Her i den mørke tid kan det godt være svært at nå at motionere og aktivere hundene udendørs, inden mørket falder på.

Mine hunde får altså ofte lidt kortere ture og det kan mærkes! Nogle dage er jeg bare nødt til at finde på andre ting end de lange, gode gåture, som normalt gør os alle 4 godt. Ja Lillesøster (Pixeline - min gamle dværgpincherpige på snart 13 år) gør helt klart opmærksom på, at det er ALT for koldt til gåture. Da sneen lå i tykke driver var der jo også en risiko for, at jeg tabte hende på vejen. Hun sank simpelthen i... ikke til knæene men til øjnene!!! De to drenge synes ikke, at sne er noget problem!

En af de sjove ting, jeg arbejder med i øjeblikket er færtdiskriminering, som det hedder med et fint udtryk. Altså at mine hunde skal lære at skelne en duft/fært og markere på den. 

Jeg har jo tre hunde: En gammel dame (pix - dværgpincher), en yngre herre (retriever) og en midt-i-mellem'er (dansk/svensk). Jeg ville - inden jeg startede træningen - have væddet en god flaske rødvin på, at min retriever ville være den hund af de tre, der klarede opgaven hurtigst og bedst! Nix...

Faktisk er gamle Pix ret så god med sin næse. Synet er svækket af stær, men næsen... den fungerer. Hun synes oven i købet at øvelsen er sjov (læs: NEM). Vi er nu oppe på 3 bøtter UDEN fært og 1 med fært.. og 9 ud af 10 gange, vælger hun den rette bøtte! En sej gammel dame.

Jeg har brugt vaniljete (mange hunde synes, at vanilje er en fantastisk duft) som den fært, hundene skulle markerer på. Man kan næsten bruge hvad som helst (gamle cigaretskod hvis man ikke selv ryger, gran, ost, hø.. you name it).

Det kan godt være svært at blive ved at finde på gode ideer til god aktivering, så hvis du har et tip en god aktivitet må du meget gerne skrive den enten her eller på vores facebookside:
http://www.facebook.com/HarmoniskHundecenter.

Alle 2- og 4-benede ønskes en rigtig glædelig jul - uden chokolade til de 4-benede.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar