onsdag den 16. januar 2013

Indendørs Hjemmelavet Aktiveringsideer

Min hund må nogle gange tænke, "Hva F..... er nu det, hun har fundet på?"




Flere har spurgt på ideer til aktivering indendørs i vintermånederne og jeg må sige, at jeg er blevet lidt mere kreativ, eftersom vi nu bor i lejlighed i Spanien og mangler vores have.
Ovenfor ser I mit sortiment pt. og på billedet til højre kan I måske få en fornemmelse af, det er forskellige åbninger på diverse emballager, så hun ikke altid kan regne ud, hvordan hun skal få fodret ud af den.
Det er så i disse ting, min Emma får hendes mad hver dag! Jeg forsøger virkelig at finde på nyt hele tiden, da hun alt for hurtig løser de opgaver jeg stiller hende.

Jeg plejer at fylde hendes foder i 2-3 forskellige "bøtter", derefter sætter jeg hende af i f.eks. køkkenet, og gemmer dem forskellige steder, så hun først skal finde dem, før det er spisetid - det er med at udnytte ressourcerne ;-) Når hun får signalet til at søge, laver hun hjulspind på det glatte gulv, det ser ud til, at hun synes, det er smadder sjovt - ihvertfald sjovere end at få fodret serveret i madskålen.

I mælkekartonen her har jeg lavet et hul på siden (måske I kan se, jeg har tegnet en pil til ære for jer ;-)), så de ikke altid er ens, når hun får en mælkekarton. Det sætter større krav til hende, om hvordan hun løser gåden :-) I pastabakken har jeg kun skåret "låget" op i den ene ende - også her kan man lave huller forskellige steder.
Alle de her typer "bøtter" er kun noget, jeg giver min hund, når jeg er hjemme. Jeg vil ikke risikere, at hun kommer til skade på et skarpt hjørne eller sluger noget. Desuden vil jeg hellere, at hun ikke er aktiv, når jeg ikke er hjemme, der skal hun helst sove, derfor får hun altid et lille ben at tygge på, når jeg går fra hende. Så ligger hun stille og roligt og tygger benet og derefter er hun afslappet og i ro, modsat, hvis hun har styrtet rundt med diverse bøtter.

I bøtten her, har jeg klippet et lille hul i låget. Hvis man har en hund, der er meget voldsom, når den forsøger at få fodret ud, er jeg ikke sikker på, at låget her ville holde.

30 min i stedet for 26 sekunder
Se et videoklip af første gang min hund fik bøtten HER. Det er også hendes første gang med tofu "bøtten", I kan sikkert hurtigt se, at jeg faktisk har lavet begge for svære for hende, så hun ender med at blive lidt frustreret. Derfor hjælper jeg hende, ved at lave større huller i dem. Se HER og HER. Jeg synes, det er sjovt at se, hvordan hun forsøger bruge tæppet og væggen til at vende bøtterne om - ikke helt dumt :-) Nu brugte hun godt 30 minutter på at spise hendes aftensmad, i stedet for at få det i skålen og have spist det hele på 26 sekunder. (Beklager klippene er så lange, har ikke kunnet redigeret i dem).

Jeg bruger f.eks. også skotøjsæsker, de får en omgang gaffa, og så kan man lave små huller i dem.
Det er kun fantasien der sætter grænser :-) Del dine guldkorn med os!!!! :-)



1 kommentar:

  1. Da min hund var hvalp, brugte vi ½ liters sodavands flasker og da hun blev større, 1½ liters - det stoppede vi dog ret hurtigt med, for når vi havde sodavandsflasker stående på gulvet, gik hun hen og daskede dem omkuld, for der KUNNE jo være mad i ;-)

    SvarSlet