fredag den 8. marts 2013

Alene Hjemme - Det Kan Være Svært...



Alene hjemmetræningen giver pote :-)



Min Diva ;-) 
Jeg har jo min skønne rotte-pige med her i Spanien. Det er hendes første gang hernede og hun klarer det super godt. I løbet af få dage havde hun taget den spansk levestil til sig – vi når det nok i morgen… 

Jeg havde lidt på fornemmelsen, at vi ville løbe ind i et mindre alene hjemmeproblem, når vi kom til Spanien, til en for hende ukendt lejlighed. Derfor havde jeg taget mit videokamera med hjemmefra, så jeg kunne filme hende, når hun skulle være alene.  De første par dage i lejligheden, var hun ikke alene, jeg gik kun ud og ind af døren nogle gange begge dage. Men 3. dagen gik jeg i gang med at gå fra hende i 10 sekunder, så 15 sekunder, så 20 osv. jeg kunne heldigvis øge tiden ret hurtigt, da hun kan være alene hjemme i Dk. Det gik fint i ca. 5 dage, vi var oppe på 5 minutter, så tænkte jeg, nu må jeg tage chancen og øge tiden noget mere – trængte bare til at komme hjemmefra!!! 
Så vi kørte ned for at handle, det tog helt præcis 18 minutter – og lur mig om hun efter de første 3 minutter tusser rundt i lejligheden og klynker lidt, dog efter hun havde spist hendes lille ben og drukket vand. Efter hun har gået lidt rundt, ligger hun sig ned og der bliver hun liggende, til vi kommer hjem. 
Mit hjerte bløder, da jeg ser optagelserne af hun klynker og min første tanke var "åhhh nej forfra med træningen..." Men da hun kunne spise hendes lille tyggeben, viste det mig, at hun ikke var voldsomt påvirket af at være alene. En hund der er panisk angst for at være alene, ville ikke kunne spise, når den blev efterladt, det er fysiologisk umuligt.
Dagen efter prøvede vi, at jeg kørte hjemmefra først og derefter skulle Thomas køre - altså vi ændrede vores "kørehjemmefra-vane". Det viste sig, at da spiste hun blot benet og gik i seng - UDEN at klynke! 
Så det blev løsningen endnu et par dage. Jeg fortsatte træningen, dvs. jeg fortsatte med at øge tiden, hun var alene og jeg accepterede, at hun indimellem klynkede to klynk, hvorefter hun gik i seng.
Efter ca. 2-3 uger når jeg optog stikprøver var (og er) der stort set ikke et klynk fra hende :-) JUHUUU...
Hvis jeg nu ikke havde startet med alene træningen, havde hun måske udviklet et svære alene problem, som  ville tage længere tid at træne væk. Det er ALTID bedre og nemmere at FOREBYGGE, end at skulle træne et problem væk.
Den nyeste E-Guide i rækken
af vores populære E-Guides.

Nu har jeg udgivet en lille E-guide, i hvordan man forebygger, at et alene problem opstår og hvordan du trin for trin kan træne på problemet, hvis det er opstået. Vidste du, at hunde ligesom mennesker kan være pessimistisk og optimistiske? Et studie jeg har skrevet lidt om i guiden, viser, at hunde der er meget alene hjemme, er mere pessimistiske end hunde der ikke er meget alene... Hvis du vil se mere om guiden, så se med HER

Jeg vender jo snart snuden hjemad mod Danmark igen, og vi har fået planlagt vores holdtræning for maj/juni -  holdene er sat på programmet, se HER





Ingen kommentarer:

Send en kommentar